Löparfest,svett och onda ben...

Så kom äntligen dagen D då vi skulle stångas jag och 20 tusen andra löpare I Stockholm Halvmaratons 21,1 km långa slinga genom Stockholm.
Hade en bra uppladdning på fredagen med hemmagjord pizza och mys med familjen.
Hört att man skall äta bra inför sådana här energitömningar :)
     
Fick sova bra och kände mig hyfsat stark när jag vaknade på lördagen och fyllde på med ytterligare kolhydrater och vatten så inte det skulle vara en orsak till att gå in I väggen.
Åkte och hämtade Göran vi 14 tiden innan vi satte oss på T-banan mot kungsträdgården...lite tävlingsfjärlirar hade vi allt I magen för när vi kom fram så blev det nog minst en 4-5 besök på bajjamajjorna innan magen lugnat ner sig och var klar för start :)
Bra löparväder och glada förväntansfulla löpare är en bra kombination...
Ställde mig mitt emellan 1:45 och 1:50 farthållarna då jag siktade på som bäst 1:45 och som sämst 1:50....
Starten gick 15:35 och kom iväg I ett fint tempo som kändes riktigt härligt,inget ont I mitt vänsterben heller vilket varit ett orosmoment under 2 veckors tid.
Allt flöt på och jag fick springa på I mitt tempo utan att stanna upp eller springa slalom,fick I mig lite vatten efter ca 10 km och kände mig hyfsat stark.
Efter km 15 så kände jag att 1:45 förhoppningarna redan var förlorade då jag låg ca minuten efter redan då och km tiderna började gå upp till 5:10/km.
Sista 6 km blev en liten kamp mot hjärnspöken,onda lår och sega motlut på söder innan den sista 1,5 km in mot målet som var nedför men som gjorde så fruktansvärt ont I låren ändå blev min snabbaste km av de 6 sista....
Stapplade I mål på 1:48:29 och är nöjd med det ändå...men nästa år har jag som mål att vara under 1:40...
Tröttare än jag varit någonsin tidigare I år men träning är en sak och tävling är en helt annan stress och press för kropp och knopp.
Nu ändrar vi om radikalt I träningen och nu skall jag inte löpträna så strikt efter ett schema utan när jag själv känner för det :)
Går in I tyngre fas med styrketräningen istället fram tills vi åker till Thailand så man slipper stå I "vassen"(tror inte det finns vass I Thailand).
Ändrar om till 4 gympass I veckan och kryddar det med löpning/rollerblades/cykel när jag känner för det.
Skall ju försöka få bort ca 3-5 kg fett fram tills den 31:a okt då vi drar...
Har masat mig ner från 95 kg till ca 87-88 kg på mina 176 cm over havet nu på 4 månader utan att tänka på vad jag stoppar I mig.
Nu skall det bli ett sundare leverne och mindre socker...jag är ju en liten choklad och smågodisråtta annars och får enorma cravings ibland....
Får leta alternativa godsaker istället :)
Så efter att ha haft rejält onda ben söndag,måndag(blev ett gympass ändå) och tisdag så börjar jag kunna gå normalt igen :)
Men trappen ner till undervåningen vid 04:25 snåret är inte kul och det känns som att hälsenorna och vaderna skall brista varje steg...
Idag så blev det axlar och rygg på gymmet och I eftermiddag så skall låren igång igen då det blir cykling på gymmet......
 
Och kom ihåg att det finns inget dåligt träningsväder...bara pissiga ursäkter....
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: